Vad innebär Schysst Elhandel?

För att ett företag ska bli certifierat krävs att man uppfyller Schysst Elhandels 18 kriterier och kundlöften

De 18 kundlöftena för att erhålla Schysst elhandel-certifiering:

Dokumenterat ledningssystem
Elhandelsföretaget bör ha dokumentation som klargör rutiner för att uppfylla alla krav i certifieringskriterierna.

Allmänna avtalsvillkor
Elhandelsföretaget ska följa de allmänna avtalsvillkor som branschen och Konsumentverket har kommit överens om.

Särskild hänsyn till utsatta kunder
Företaget bör inte ingå avtal med en konsument om det finns skäl att tro att konsumenten har svårigheter att förstå innebörden och konsekvenserna av att ingå ett elhandelsavtal.

Tydlig avsändare
Kunden ska tydligt kunna se vilket elhandelsföretag som säljer produkten/tjänsten och vad företaget gör.

Avtal endast med nätkund
Elhandelsföretaget kan bara ingå avtal med nätkunder.

Avtalsingående vid telefonförsäljning
Vid telefonförsäljning ska elhandelsföretaget erhålla en skriftlig accept från kunden på det lämnade erbjudandet för att avtalet ska vara giltigt.

Enkel och korrekt produktbeskrivning
Det ska tydligt framgå vilken produkt och/eller tjänst företaget erbjuder kunden. Huvudegenskaperna för produkten och/eller tjänsten ska beskrivas på ett enkelt och korrekt sätt innan avtal ingås.

Tydlig och korrekt prisinformation
Kunden bör förstå vilka delar av elpriset som kan ändras under avtalsperioden och vilka fasta avgifter som tillkommer. Om priset inte kan anges i förväg ska det klart och tydligt framgå hur priset räknas ut.

Hantering av fullmakt
Om fullmakter används ska kunden få klar information om vad det innebär och dess omfattning.

Information före leveransstart
Kunder som tecknat avtal med ett nytt elhandelsföretag ska i god tid innan informeras om att avtalet träder i kraft. Detsamma gäller vid avtalsslut.

Ångerrätt
Konsumenten ska informeras om sin ångerrätt av elhandelsföretaget. Ångerrätten gäller även när någon annan part ingått avtalet för elhandelsföretagets räkning.

Konsumenträttigheter och klagomålshantering
Konsumenten har rätt att direkt kontakta elhandelsföretaget för att få hjälp med klagomål och information om sina rättigheter. Elhandelsföretaget får inte finnas på listan som Konsumenternas energimarknadsbyrå sammanställer över elhandelsbolag med mest klagomål.

Säljarens kundservice och tillgänglighet
Kunden ska inom rimlig tid få hjälp vid frågor till sitt elhandelsföretag.

Ansvar för underleverantörer
Elhandelsföretagen är ansvariga för sina underleverantörers/återförsäljares handlingar, såsom telemarketingföretag, förmedlingsföretag och vitvaruföretag.

Utbildning
Elhandelsföretaget ska säkerställa att personalen är kvalificerad och har kunskap om certifieringskriterierna och elmarknadens funktion, speciellt de regelkrav som elhandelsföretagen ska följa.

Kreditvärdighet
Elhandelsföretaget ska ha finansiell stabilitet och god kreditvärdighet, och kunna uppvisa en offentlig årsredovisning, utan betalningsanmärkningar eller konkursengagemang.

Åtskillnad
Elhandelsföretag som är del av en koncern där även elnätsföretag ingår måste respektera gränserna för informationsöverföring mellan olika koncernföretag och inte medvetet eller omedvetet dra nytta av koncernförhållandet på ett sätt som strider mot regelverket.

Utse en ansvarig person
Elhandelsföretaget ska utse en individ som ansvarar för företagets certifiering, en så kallad certifieringsansvarig. Denne ska övervaka att certifieringskriterierna följs.

Representerar du ett elhandelsbolag och vill certifiera ert bolag?

Läs de komplettera kraven på Energiföretagens hemsida.